.


.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.



m.stellacentrum.sk
Zobraziť testy podľa značky:
Test
Všetky testy
Dacia Duster. 1.5 dCi 4x4 Exception

Asfalt nie je podmienkou...
Duster sa veľmi dobre predáva nielen u nás a v Čechách, ale aj v Nemecku a Rakúsku. Nečudo, rumunské SUV, ktoré zo začiatku mnohí považovali za krátkodobý pokus automobilky konkurovať nezničiteľnej ikone Lada Niva, sa vydarilo a pre tých, ktorí potrebujú jazdiť často aj tam, kde končia asfaltom pokryté cesty je určite vhodnou, ale aj prekvapujúco komfortnou alternatívou.


Exteriér



Duster zvonka nepôsobí vôbec zle. Už na prvý pohľad vidno mohutné proporcie, ktoré však nijako nerozbíjajú celok, ktorý ponúka kompaktné SUV. Svetlosť podvozka, ktorá je 210 milimetrov prezrádza, že vyjazdených koľají na poli, alebo v lese sa jeho budúci majiteľ obávať určite nebude musieť. Na skúšanom exemplári sme si všimli, že oproti prvým verziám mu pomohla zmena grafiky svietidiel, štedrejšia paleta ponúkaných farieb a výraznejšie označenie, ktoré sa nám najviac páčilo na strešných vertikálnych podperách určených pre montáž strešného boxu.

Ak sme už spomenuli svietidlá, tak automatická funkcia denného svietidla je pri nich teraz už samozrejmosťou. No musíme férovo prezradiť, že hoci predné aj zadné svetlá pôsobia akoby využívali technológiu LED, nie je to tak. Vpredu a aj vzadu nájdete lacnejšie žiarovky...

Interiér

To čo na Dacii Duster zaujme najmä menej ohybných vodičov je: nastupovanie. Nasadá sa do neho totiž famózne. Dvere sa dajú otvoriť doširoka, sedadlá sú v ideálnej výške a tak sa pri vstupovaní netreba priveľmi krčiť a pri vystupovaní zbytočne zdvíhať. Ak by konštruktéri vyriešili krytie podbehov spodnou hranou dverí, nebolo by si treba po jazde v teréne dávať pozor ani na to, aby ste si nezašpinili nohavice.

Pochváliť musíme vnútorný priestor, priestoru na kolená je dostatok vpredu aj vzadu, rovnako dostatočný je priestor aj v oblasti ramien a nad hlavami pasažierov.

Prvé z modelov Duster mali v interiéri použité plasty, ktoré prezrádzali príslušnosť k najnižšej cenovej kategórii. Neprekvapovalo to, pretože ambíciou tvorcov bolo vypustiť na trh auto, ktoré malo za málo peňazí slúžiť hlavne na presuny po rozbitých komunikáciách. Je chvályhodné, že hoci sa aj v ostatnej generácii podarilo zachovať priaznivú cenovú úroveň, do modelu sa dostali výrazne štruktúrované plasty a na dverách sa objavilo prešívané čalúnenie.

Vo vnútri sa nám páčila nová stredová konzola, pripravená pre inštaláciu 7-palcového dotykového displeja a odkladací priestor na vrchnej časti palubnej dosky. Dobre pôsobí aj nová nádielka chrómu, ktorá sa dostala na volant, prieduchy klimatizácie a aj na obruby palubných prístrojov. Najdôležitejšie však pre nás bolo zistenie, že: ovládače okien už nie sú na stredovej konzole, ale sú nainštalované „normálne“ v dverách – konečne!

Batožinový priestor Dusteru má v základe 475 litrov a aj napriek tomu dokáže pod podlahu ukryť plnohodnotné rezervné koleso. Za to, že konštruktéri pochopili, že pre auto do terénu je plnohodnotná rezerva nevyhnutnosťou, patrí Dacii ďalšia z našich pochvál. Budúcich majiteľov určite poteší, že okolo kolesa je ešte dostatok priestoru na uloženie ďalších predmetov, a ak by im ani to nestačilo, tak je na ľavej strane k dispozícii ešte aj hlboká schránka.

Dno batožinového priestoru tvorí dvojdielne plató pod ktorým sa ukrývajú ďalšie priestory pre drobné predmety. Nakladacia hrana je v rovine, a tak uľahčuje vyberanie veľkých predmetov. Po sklopení zadného radu sedadiel vznikne takmer vodorovná úložná plocha.

Príjemný menší diesel

To, že Duster zrejme nebude prémiovo komfortným autom mu dokážeme už pred naštartovaním veľkoryso odpustiť. No agregát, ktorý ponúka 80 kW výkonu a krútiaci moment 240 Nm, dokáže prekvapiť. Najmä v meste, kde v spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dokáže slušne zrýchľovať.
Prevodovka, ktorá v meste a v teréne poteší krátkymi rýchlostnými stupňami, je však menej komfortná pri dlhých jazdách po okresných cestách, kde treba až pričasto preraďovať. Na to sme si však po niekoľkých desiatkach kilometrov zvykli a cestovanie sme si začali užívať. To, s čím však určite rátať nemôžete je spotreba. Výrobcom udávaný apetít v kombinovanom cykle – 4,7 litra je ťažko udržateľný. Aj keď... ...realita nie je až taká zlá. Nám sa darilo jazdiť s priemernou hodnotou spotreby 5,8 – 6,0 l/100 km.

Resumé
Duster je vhodná voľba pre tých, ktorí si nepotrpia na malomestský imidž. Auto, s ktorým sa dá pohodlne cestovať po asfaltových komunikáciách, totiž naozaj hravo zvláda aj ťažký terén. Stačí si zapnúť režim Lock, keď sa hnací moment rozdelí medzi nápravy v pomere 50:50. Benefitmi modelu Duster podľa nás sú: vyššia svetlosť podvozka, 6-stupňová prevodovka, dotykový displej s navigáciou (za príplatok), schopnosť brodiť sa do hĺbky 350 milimetrov, rovná plocha pre náklad, plnohodnotné rezervné koleso, komfort odpruženia a bezkonkurenčná cena s dostatočnou záručnou dobou...

foto a text: www.stellacentrum.sk

PLUSY
+ pripravenosť do terénu
+ priestrannosť interiéru
+ koncepcia pohonu
+ vzhľad prístrojovej dosky a stredového panela


MÍNUSY
- nevýrazné tvarovanie sedadiel vpredu
- chýba lakťová opierka


Technické údaje:

Motor

1,5 dCi 4-valcový

Zdvihový objem (cm3)
1461

Výkon (kW/ot/min)
80/4000

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
260/1750

Pohon
všetkých kolies

Prevodovka
6-stupňová manuálna

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12,4

Maximálna rýchlosť (km/h)
168

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
4,8/4,7/4,7

Dĺžka x šírka x výška (mm)
4315 x 2000 x 1634

Rázvor (mm)
2 674

Objem batožinového priestoru (l)
475

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1395

Celková hmotnosť (kg)
1875

Cena vozidla od (€)
16 590

Cena testovaného vozidla (€)
16 969





Zdieľajte na Facebooku

STELLA Centrum Dopravných Informácií *75, umožňuje na tejto stránke prezeranie a preberanie informácií len na osobné, súkromné účely, nie na komerčné použitie, komerčnú prezentáciu. Používanie informácií z tejto stránky na komerčné účely, ich šírenie rozhlasovým vysielaním, prípadne ich zverejňovanie na iných webových stránkach je porušovaním autorských práv. Ich prípadné ďalšie publikovanie si vyžaduje písomný súhlas STELLA CENTRA.